Over-Betuwe Lingewaard

Tuinreis 2024

23 augustus 2024

Vrijdag 23 augustus 2024, vertrek 8 uur bij parkeergarage station Elst, tot ca. 19.00 uur

Dit jaar gaan we naar de Utrechtse Vallei tussen Amersfoort, Barneveld en Harderwijk. In het westen ligt de Utrechtse heuvelrug en aan de oostzijde de Hoge Veluwe. Deze vallei werd door het ijs gevormd met klei uit de Zuiderzee. Later kwam daar nog veen bovenop. De vallei heeft een nat karakter, vandaar de naam Veenendaal. Met hier en daar kwellen uit de stuwwallen, veel grasland en kleine bos- en heidegebieden.

We hebben een gevarieerd programma met een bijzonder landhuis op een fraaie plek in het bos met een natuurlijke grote tuin en een tweede tuin, met een zeer karakteristiek huis met verschillende tuin­kamers met weelderige borders en een bijzondere pluktuin bij een hooiberg. Deze twee tuinen liggen allebei in Leusden.

We rijden daarna naar Putten. Daar gaan we lunchen in kasteel ‘De Vanenburg’. Kasteel De Vanenburg is een cultureel historisch erfgoed uit 1389. Het landgoed bestaat uit 3 rechthoekige eilanden met omliggende grachten en lanen. Aan de achterkant is een vijver die vroeger als zwembad werd gebruikt. De oude zichtassen zijn bewaard gebleven, evenals de oude bomen. Vooral de oude bomen zijn prachtig en voorzien van naambordjes. Tegenwoordig is het een sfeervol hotel, restaurant, congres­centrum en trouwlocatie. ‘De Vanenburg’ heeft een historie aan exotische planten. Vandaar is en was een orangerie noodzakelijk. Verder is er een nieuwe kas in de bloemen- en kruidentuin. Na de lunch hebben we de tijd om een parkwandeling te maken. Vervolgens vertrekken we naar onze laatste tuin, een prachtige boerderijtuin in Ermelo, met een grote vijver. De tuin beschikt ook over een grote kas met bijzondere kuipplanten. Naast de boerderij zijn ook veel pottenborders, waarbij heel veel aandacht is besteed aan de kleuren. Er zijn zeker ook planten te koop.

De kosten voor deze dagexcursie incl. busreis, lunch en entrees bedraagt € 68,- voor leden en huisgenoten. Voor niet-leden kost deze excursie € 73,-. U dient zelf een reisverzekering af te sluiten.

De aanmelding voor deze tuinreis start op 1 mei voor leden en introducees, 15 mei voor niet-leden. Opgeven kan bij Suzanna Kolenbrander. Stuur je aanmelding naar tuinreisoverbetuwe@gmail.com

Als bevestiging van de aanmelding krijg je een aanmeldingsnummer, die gebruik je bij de betaling, pas dan is je aanmelding compleet.

NL 24 RABO 0152702067 t.n.v. KMTP Overbetuwe o.v.v. tuinreis 2024

De tuinen die we gaan bezoeken zijn:

* Hubertushof, Leusden-zuid

* Den Treek (Marieke Nolsen), Leusden

* Kasteel ‘De Vanenburg’, Putten (lunch incl. kasteeltuin)

* Tuin Polhuis, Ermelo

Vertrek is om 8 uur bij de parkeergarage station Elst, we verwachten rond 19:00 uur weer terug te zijn in Elst. We zien u graag op vrijdag 23 augustus!